
Ke hadapan Encik Ismail Kassan,
Saya merupakan seorang mahasiswa tahun kedua bagi pengajian Bahasa dan Kesusasteraan Melayu di Institut Pendidikan Nasional, Singapura. Untuk satu tugasan yang baru selesai, saya telah membuat suatu kajian mengenai novel anda, Restu. Walaupun usia saya sudah melewati peringkat remaja, namun setelah membaca novel Restu, hati saya begitu dekat sekali dengan watak Ikram yang merupakan watak utamanya. Hati saya begitu tersentuh sekali apabila terkenangkan kecekalan dan kegigihan Ikram dalam melayari kehidupan remajanya yang penuh pancaroba, lebih-lebih lagi apabila mengajar di sekolah menengah nanti di mana saya bakal berurusan dengan pelajar-pelajar remaja dan yang paling ketara sekali ialah saya merupakan ibu kepada seorang anak lelaki remaja. Saya sangat-sangat mengharapkan agar dapat menyemai sikap atau personaliti Ikram yang berpegang teguh pada wawasan yang disemai dalam mengharungi kehidupannya yang sukar dan menjadikannya sebagai contoh kepada anak-anak didik serta anak saya sendiri.
Bagi saya, watak Ikram merupakan nadi bagi novel ini. Wawasan yang disemai dalam diri Ikram telah menjadi tunggak bagi dirinya untuk mencapai cita-citanya. Justeru itu, adalah penting bagi para remaja mempunyai wawasan bagi mendorong mereka mencapai cita-cita. Remaja yang tidak berwawasan akan mudah terpengaruh dan akhirnya melakukan perkara-perkara yang kurang berfaedah. Kepentingan masa juga harus dijaga agar masa-masa yang terluang diisi dengan kerjaa-kerja yang berfaedah.
Sebagai seorang yang telah melalui dan merasai asam garam zaman remaja, selain mempunyai wawasan dan disiplin tinggi, seseorang remaja juga harus berani menghadapi cabaran dan tidak harus lari dari masalah. Amat penting bagi setiap remaja untuk tidak mudah berputus asa tetapi sebaliknya berupaya mencari idea dan jalan baru untuk menangani keadaan-keadaan yang getir. Yang lebih merunsingkan ialah masalah-masalah social remaja haari ini lebih berlipat kali ganda jika dibandingkan dengan zaman ibu dan bapa mereka.
Sememangnya terdapat banyak nilai moral yang boleh digarap dari pembacaan dan penghayatan novel ini. Novel ini telah memberikan kesan nilai moral yang agak mendalam dan lebih tepat kepada remaja yang membaca novel ini. Yang ditekankan di sini adalah nilai dan prinsip di sebalik setiap tindak-tanduk seseorang itu. Untuk membangkitkan nilai-nilai positif di kalangan remaja, novel ini juga telah member i perhatian pada aspek “berusaha tangga kejayaan”. Saya percaya bahawa usaha sahaja tanpa mempunyai wawasan tidak akan mendatangkan hasil yang lumayan dan sebaliknya, berwawasan tanpa usaha adalah suatu impian semata. Dengan berwawasan hidup remaja tentu akan lebih tersusun dan sistematik. Mereka tentu dapat mengetahui matlamat yang ingin dicapai dan akan berusaha untuk mencapainya tetapi dengan cara yang betul. Wawasan selain diiringi usaha harus juga disulami dengan dedikasi dan komitmen. Dengan ciri-ciri inilah maka akan laahirlah remaja-remaja yang berfikiran terbuka dan bervisi.
Selain menyemai nilai positif terhadap diri sendiri, remaja juga harus ada disiplin dan mempunyai prinsip hidup yang teguh. Prinsip ibarat penyuluh hidup (guiding principle). Perlu juga bagi seseorang remaja itu berpegang teguh pada prinsipnya agar tidak melanggar etika kehidupan. Melalui pengalaman Ikram, sebelum seseorang remaja itu memegang suatu prinsip, dia haruslah mempertimbangkan prinsip itu.
Secara keseluruhan, novel ini telah berjaya membawa remaja-remaja memikirkan nilai-nilai moral yang bersifat universal dan pengaruhnya terhadap kehidupan. Watak-watak yang diketengahkan memainkan peranan penting di dalam memberikan makna yanag mendalam terhadap setiap tindak tanduk yang terkait dengan nilai-nilai moral yang ingin disampaikan. Nilai-nilai seumpama ini perlu untuk pembangunan remaja akan dating kerana remaja hari ini adalah bayangan tamadun sesebuah Negara yang akan dating. Kekosongan jiwa dan rohani mereka tentang kemanusiaan haruslah ditangani dan langkah menyemai benih rohani dan emosi yang positif direalisasikan segera. Tugas ini haruslah dilaksanakan oleh semua pihak termasuk ibu bapa, guru-guru, masyarakat dan termasuk anda sendiri yang telah memaparkannya dalam novel karya anda ini.
Secara jujur ingin saya nyatakan di sini bahawa karya anda ini merupakan sebuah karya novel yang baik. Anda juga telah berjaya memancing perasaan pembaca untuk turut sama merasakan apa yang dialami oleh Ikram melalui bahasa dan teknik penulisan anda yang begitu baik sekali. Karya anda ini juga kaya dengan nilai-nilai estetika yang membantu dalam pembinaan dan pengembangan sahsiah manusia.
Secara peribadi, membaca novel Restu ini telah meninggalkan kesan yang mendalam ke atas diri saya walaupun saya bukan seorang remaja lagi tetapi menyusuri kehidupan Ikram telah membangkitkan zaman keremajaan saya yang jauh berbeza dengan zaman yang dilalui oleh Ikram. Kehidupan di bandar walaupun tidak seberapa mewah yang diharapkan tetapi cukup untuk meneruskan hidup telah saya nikmati kehidupannya sebagai seorang remaja. Keperitan hidup Ikram telah membuka mata saya tentang kesusahan orang lain dan kehidupan yang penuh dugaan di sebuah kampung.
Saya merupakan seorang mahasiswa tahun kedua bagi pengajian Bahasa dan Kesusasteraan Melayu di Institut Pendidikan Nasional, Singapura. Untuk satu tugasan yang baru selesai, saya telah membuat suatu kajian mengenai novel anda, Restu. Walaupun usia saya sudah melewati peringkat remaja, namun setelah membaca novel Restu, hati saya begitu dekat sekali dengan watak Ikram yang merupakan watak utamanya. Hati saya begitu tersentuh sekali apabila terkenangkan kecekalan dan kegigihan Ikram dalam melayari kehidupan remajanya yang penuh pancaroba, lebih-lebih lagi apabila mengajar di sekolah menengah nanti di mana saya bakal berurusan dengan pelajar-pelajar remaja dan yang paling ketara sekali ialah saya merupakan ibu kepada seorang anak lelaki remaja. Saya sangat-sangat mengharapkan agar dapat menyemai sikap atau personaliti Ikram yang berpegang teguh pada wawasan yang disemai dalam mengharungi kehidupannya yang sukar dan menjadikannya sebagai contoh kepada anak-anak didik serta anak saya sendiri.
Bagi saya, watak Ikram merupakan nadi bagi novel ini. Wawasan yang disemai dalam diri Ikram telah menjadi tunggak bagi dirinya untuk mencapai cita-citanya. Justeru itu, adalah penting bagi para remaja mempunyai wawasan bagi mendorong mereka mencapai cita-cita. Remaja yang tidak berwawasan akan mudah terpengaruh dan akhirnya melakukan perkara-perkara yang kurang berfaedah. Kepentingan masa juga harus dijaga agar masa-masa yang terluang diisi dengan kerjaa-kerja yang berfaedah.
Sebagai seorang yang telah melalui dan merasai asam garam zaman remaja, selain mempunyai wawasan dan disiplin tinggi, seseorang remaja juga harus berani menghadapi cabaran dan tidak harus lari dari masalah. Amat penting bagi setiap remaja untuk tidak mudah berputus asa tetapi sebaliknya berupaya mencari idea dan jalan baru untuk menangani keadaan-keadaan yang getir. Yang lebih merunsingkan ialah masalah-masalah social remaja haari ini lebih berlipat kali ganda jika dibandingkan dengan zaman ibu dan bapa mereka.
Sememangnya terdapat banyak nilai moral yang boleh digarap dari pembacaan dan penghayatan novel ini. Novel ini telah memberikan kesan nilai moral yang agak mendalam dan lebih tepat kepada remaja yang membaca novel ini. Yang ditekankan di sini adalah nilai dan prinsip di sebalik setiap tindak-tanduk seseorang itu. Untuk membangkitkan nilai-nilai positif di kalangan remaja, novel ini juga telah member i perhatian pada aspek “berusaha tangga kejayaan”. Saya percaya bahawa usaha sahaja tanpa mempunyai wawasan tidak akan mendatangkan hasil yang lumayan dan sebaliknya, berwawasan tanpa usaha adalah suatu impian semata. Dengan berwawasan hidup remaja tentu akan lebih tersusun dan sistematik. Mereka tentu dapat mengetahui matlamat yang ingin dicapai dan akan berusaha untuk mencapainya tetapi dengan cara yang betul. Wawasan selain diiringi usaha harus juga disulami dengan dedikasi dan komitmen. Dengan ciri-ciri inilah maka akan laahirlah remaja-remaja yang berfikiran terbuka dan bervisi.
Selain menyemai nilai positif terhadap diri sendiri, remaja juga harus ada disiplin dan mempunyai prinsip hidup yang teguh. Prinsip ibarat penyuluh hidup (guiding principle). Perlu juga bagi seseorang remaja itu berpegang teguh pada prinsipnya agar tidak melanggar etika kehidupan. Melalui pengalaman Ikram, sebelum seseorang remaja itu memegang suatu prinsip, dia haruslah mempertimbangkan prinsip itu.
Secara keseluruhan, novel ini telah berjaya membawa remaja-remaja memikirkan nilai-nilai moral yang bersifat universal dan pengaruhnya terhadap kehidupan. Watak-watak yang diketengahkan memainkan peranan penting di dalam memberikan makna yanag mendalam terhadap setiap tindak tanduk yang terkait dengan nilai-nilai moral yang ingin disampaikan. Nilai-nilai seumpama ini perlu untuk pembangunan remaja akan dating kerana remaja hari ini adalah bayangan tamadun sesebuah Negara yang akan dating. Kekosongan jiwa dan rohani mereka tentang kemanusiaan haruslah ditangani dan langkah menyemai benih rohani dan emosi yang positif direalisasikan segera. Tugas ini haruslah dilaksanakan oleh semua pihak termasuk ibu bapa, guru-guru, masyarakat dan termasuk anda sendiri yang telah memaparkannya dalam novel karya anda ini.
Secara jujur ingin saya nyatakan di sini bahawa karya anda ini merupakan sebuah karya novel yang baik. Anda juga telah berjaya memancing perasaan pembaca untuk turut sama merasakan apa yang dialami oleh Ikram melalui bahasa dan teknik penulisan anda yang begitu baik sekali. Karya anda ini juga kaya dengan nilai-nilai estetika yang membantu dalam pembinaan dan pengembangan sahsiah manusia.
Secara peribadi, membaca novel Restu ini telah meninggalkan kesan yang mendalam ke atas diri saya walaupun saya bukan seorang remaja lagi tetapi menyusuri kehidupan Ikram telah membangkitkan zaman keremajaan saya yang jauh berbeza dengan zaman yang dilalui oleh Ikram. Kehidupan di bandar walaupun tidak seberapa mewah yang diharapkan tetapi cukup untuk meneruskan hidup telah saya nikmati kehidupannya sebagai seorang remaja. Keperitan hidup Ikram telah membuka mata saya tentang kesusahan orang lain dan kehidupan yang penuh dugaan di sebuah kampung.
Nilai-nilai perikemanusiaan sangat teguh diterapkan sehinggakan saya akan memastikan anak-anak dan anak-anak didik saya tidak ketinggalan membaca novel ini walaupun keadaan sudah berubah dan mereka mungkin tidaak akan dapat membayangkan suasana desa itu sendiri tetapi apa yang ingin saya tonjolkan kepada mereka ialah nilai kehidupan yang tidak terkira harganya. Saya berharap agar anak-anak saya dan remaja-remaja lain akan dapat meraih manfaat dari pembacaan karya ini.
Yang benar,
Suriana Bte Mohamed Bakri
Yang benar,
Suriana Bte Mohamed Bakri
No comments:
Post a Comment